Animaatiomaailma keltanokalle

Aijaa? Mä en tienny et täällä ees on jotain animaatiostudioita.

Se on lähes poikkeuksetta saamani reaktio, kun tapaan tuttujani pitkästä aikaa ja kerron nykyisestä urastani. Todellisuus tuntuu olevan, että koko animaatioala on, ainakin omien empiiristen tutkimusteni puolesta, erittäin outo ja uusi juttu monille. Niinhän se oli ollut minullekin.

Oma ammatillinen taustani oli koostunut pääosin live-musiikin ja tapahtumien parissa. Koin tuottajan roolin olevan itselleni erittäin sopiva, etenkin koska nautin suuresti luovien ihmisten kanssa työskentelystä.

Olin kerran musiikkifestivaalien tuotannossa mukana ja kuuntelin valoteknikon tarinointia siitä, mitä kaikkea hän ottaa huomioon omassa työssään, miten valoilla rakennetaan draaman kaari keikan ajaksi, ja miten niitä kannattaa käyttää. Tämä aiheutti minussa ihailun tunteen joka johtui hänen vilpittömästä innosta ja palosta omaa tekemistään kohtaan.

Nälkä uusille kokemuksille ja haasteille sai minut lopulta etsimään uutta alaa jossa jatkaa uraani. Eteen osuikin tilaisuus tutustua uuteen alaan animaatiostudion tuottajana. 

Käynnistyi ajatustyö, jossa pääsin miettimään omaa suhdettani animaatioon, mitä työ sisältäisi ja miten olisin mahdollisimman hyvä uudessa pestissäni. Oivalsinkin, kuinka monikäyttöinen tekniikka ja viestintämuoto animaatio on. Olin toki katsellut reilusti animaatiosarjoja ja -elokuvia, mutta en ollut rekisteröinyt alaa tai aihetta sen suuremmin. 

Oivalsinkin, kuinka monikäyttöinen tekniikka ja viestintämuoto animaatio on.

Uudet työkaverini, animaattorit ja artistit, avasivat omia näkemyksiään valtavalla intohimolla omaa tekemistään kohtaan sillä samalla liekillä, joka loimusi sen valoteknikon silmissä, ja tunsin jälleen suurta ihailua. Sain kuulla, mitä kaikkea on huomioitava hahmojen luonnissa, miten koko prosessi on parasta suunnitella, miten värien valinta ja käyttö vaikuttavat lopulliseen filmiin ja miten valtavassa osassa jälkituotannon viime silaukset ovat lopputulokselle.

Kahlasin läpi kaikki kyseisen animaatiostudion asiakastyöt, refepankit, slack-kanavat ja pikkuhiljaa animaation maailma aukesi eteeni. Kohtasin minulle ennennäkemättömiä kuvitustyylejä, tekniikoita, sanastoa, kilpailevia studioita ja käyttökohteita. Kokonaisuus Suomen sekä muun maailman kaupallisesta animaatioalasta hahmottui päivä päivältä ja uppouduin yhä syvemmälle alan saloihin. Animaatio ei ollut vain Mikki Hiirtä ja Pikku Kakkosta.

Olen aina rakastanut tarinoita. Katson paljon elokuvia ja sarjoja, luen kirjoja, kuuntelen äänikirjoja imen itseeni tarinoita kaikkialta. Tarinankerronta on minulle kiehtovaa, oli media mikä tahansa. Jos tarina on huono, jätän sen usein kesken, kun taas hyvän tarinan laitan talteen ja katson, luen tai kuuntelen sen jossain välissä uudelleen. Silti, jostain itselleni oudosta syystä olin tavallaan sivuuttanut omassa mielessäni animaation.

Vasta kun päädyin alalle, tajusin kuinka mahtava tarinankerronnallinen ja viestillinen väylä animaatio voikaan olla. Liike. Värit. Tempo. Ääni. Ympäristö. Hahmot. Pieniä elementtejä, mutta niillä on valtava vaikutus lopputulokseen. Ja miten paljon se voikaan erota valo- tai videokuvasta. Tämä maailma voidaan luoda tyhjästä, ilman isoa kuvaustiimiä, lavasteita tai erillisiä kuvauspäiviä. 

Animaatiota oli yhtäkkiä lähes kaikkialla minne katsoin. Todella moni mainos ja digiscreen sisälsi animaatiota tavalla tai toisella. Tekstiplanssit, logot, grafiikat, selitysvideot, videopelit, mainokset, kaikki liikkuvat - koska joku on ne jossain animoinut. 

Siinä missä suomalaisissa mainoskampanjoissa animaatiot jäävät usein pieneen sivurooliin, maailmalla ne saavat ansaitsemansa paikan parrasvaloissa, kampanjan pääosassa.

Pääsin näkemään miten paljon luovuutta ympärilläni työskentelevät ohjaajat, suunnittelijat, animaattorit ja kuvittajat käyttivät niihin pienimpiinkin asiakastöihin, jossa perinteistä tarinan kaarta ei näkynyt. Näin miten erilaiset ajoitukset, tahdit, liikeradat vaikuttivat animaation luonteeseen ja miten paljon ajatustyötä tapahtui kulissien takana.

Siinä missä suomalaisissa mainoskampanjoissa animaatiot jäävät usein pieneen sivurooliin, maailmalla ne saavat ansaitsemansa paikan parrasvaloissa, kampanjan pääosassa.
Calico Animaatio

Iloksemme olemme kohdanneet monia asiakkaita jotka ovat halunneet hyödyntää animaatiota kanssamme. Katso viimeisin showreelimme tästä!

Ostajien näkökulmasta sain arvokasta oppia ja oivalluksia. Kohtasin paljon olettamuksia ja vääriä tulkintoja siitä, miten kallista kaupallinen animaatio on, tai miten vaivalloista sitä on ostaa. Monet eivät ymmärtäneet eroa realistisen 3D:n ja piirretyn 2D-animaation tuotannollisia ja kustannollisia eroja. Jotkut näkivät sen lasten juttuna. Tai eivät edes tienneet että animaatiota saisi Suomesta.

Kaikki tämä oli valtaisan kiinnostavaa! Tiesin pian että kiinnostukseni animaatiota kohtaan oli sillä tasolla, että halusin olla mukana osana muutosta. Suomen animaatioalalla on paljon enemmän annettavaa, mutta kasvaakseen se vaatii innovaatiota, paljon työtä ja suunnannäyttäjyyttä.

Kokemus karttui, ajatukset ja mielipiteet muodostuivat, joku pandemiakin siinä vissiin oli. Lopulta tilanne eskaloitui silloisen työkaverini kanssa, jonka seurauksia sinä nyt luet! Calico & Co. syntyi isoista unelmista, intohimoista ja halusta harjoittaa liiketoimintaa animaatioalalla omalla tyylillä. Haluamme tuoda uutta näkemystä, sekä tarjota animaatio-osaamista kaikkien saataville.

On aika mahtavaa ja hyvällä tavalla hullua miettiä, kuinka muutamassa vuodessa tutustun täysin uuteen aiheeseen ja alaan. Kiinnostun, opin, tapaan mukavia ja osaavia ihmisiä ja päädyn mukaan perustamaan omaa animaatiostudiota!


Sami Huhtinen Calico Animaatio

Heippu!

Calico & Co.:n tarina on vasta alkutekijoissään ja se voisi poiketa sinun kauttasi!

Jos haluat intohimomme ja asiantuntijuudemme käyttöösi, ota yhteyttä!

sami@calico.fi
+358 40 823 8402

Previous
Previous

Animaatio ei ole vain lapsille